Firemní newsletter jako letadlo
Firemní newsletter má pro komunikaci firmy podobný význam, jako letadlo pro oblast dopravy. Je to moderní prostředek, pohodlný, luxusní, dnes již velmi dostupný, paradoxně ale mnoho lidmi dosud stále nevyzkoušený. Na krátké vzdálenosti působivý, ale poměrně nákladný, na větší vzdálenosti naopak velmi efektivní a těžko postradatelný. Při správných postupech výroby a správy, včetně správného rozhodování o momentu jeho využití vzhledem k aktuálním podmínkám, je bezkonkurenčně bezpečný, vyžaduje však skutečně profesionální přístup, řídit jej nemůže každý.
Doslovný překlad pojmu newsletter by mohl znít jako „dopis novinek“. Reálně se používá k označení informací v elektronické podobě, které zasíláme příjemci na základě jeho souhlasu. Existují dva základní typy newsletteru: obchodní (prodejní) a firemní (brandový).
Obchodní newsletter
Úkolem obchodního newsletteru je přímá podpora prodeje prostřednictvím zasílání stručného katalogu. Představuje tak v podstatě běžný leták v elektronické podobě, který je dodávaný místo do Vaší poštovní schránky do schránky emailové. Většina lidí si pod pojmem newsletter představí právě tento typ, který je čistě marketingovým nástrojem přímo útočícím na zvýšení prodeje.
Hlavní vlastnosti obchodního newsletteru:
- Cílem je přímé zvýšení prodejů
- Jednoduchá tvorba obsahu – jedná se v podstatě o výběr několika typů zboží, které do daného čísla umístíme a doplníme menším objemem textů
- Je využitelný spíše pro firmy s širším sortimentem
- Je možné jej vydávat s vyšší frekvencí – jednoduchost tvorby obsahu i jeho čtení umožňuje vyšší frekvenci vydávání (v některých případech možné i vícekrát týdně)
- Složitá tvorba databáze příjemců – relativně nízká přidaná hodnota ztěžuje rozrůstání databáze příjemců (je žádoucí motivovat například různými slevami či jinými akcemi)
Firemní newsletter
Naopak zbraní, která zaručuje dlouhodobý a stabilní efekt je newsletter firemní. Ten již není přímým prodejním či marketingovým nástrojem, ale spíše nástrojem public relations (vztahů s veřejností). Obsahuje zpravidla aktuální a zajímavé informace z daného oboru, ale také novinky týkající se samotného vydavatele.
Svým čtenářům slouží jako cenný informační zdroj pro lepší orientaci v dané oblasti, nebo pro další zvyšování svých znalostí a kvalifikace, často také může být zdrojem inspirace. Pro vydavatele je pak zejména nástrojem, který rozšiřuje informace o firmě a oblasti ve které působí, posiluje povědomí o značce a kladně ovlivňuje názory veřejnosti.
Mezi nejdůležitější vlastnosti firemního newsletteru patří:
- Dlouhodobé působení na odbornou (oborovou) i širokou veřejnost, posilování značky
- Tvorba kvalitního obsahu – vydávání odborných článků či aktualit v pravidelných frekvencích je časově i finančně náročnější
- Je využitelný pro všechny, kteří disponují zajímavými informacemi z konkrétního oboru a chtějí je sdílet s ostatními
- Působení virálního efektu – pokud newsletter obsahuje skutečně kvalitní obsah, působí při jeho rozšiřování tzv. virální efekt, lidé si newsletter navzájem doporučují a šíří jej dále, díky tomu se databáze příjemců s minimálními náklady neustále rozrůstá
Přesně takovým newsletterem mají být i Internetové bubliny, které právě čtete a jejichž realizace pro nás může být ideálním příkladem v dalším textu J
Proč využívat newsletter?
Proč se vůbec firma rozhodne vydávat newsletter? Kdy má smysl o něm uvažovat? Na tyto otázky jsme částečně odpověděli již v předchozích odstavcích, kdy jsme popsali dva typy newsletteru a jejich hlavní přínosy – podpora prodeje, či budování jména.
Stěžejní jsou cíle samotné firmy, které by vždy měly být základem pro jakékoliv rozhodování, včetně uvažování o tvorbě newsletteru. Newsletter je špičkový nástroj pro naplňování některých z nich, pro jiné je naopak nevhodný. Základní přínosy newsletteru, a tudíž i vliv na firemní cíle, můžeme rozdělit do několika skupin.
Jak se newsletter podílí na plnění firemních cílů?
- Buduje značku – připomíná samotnou existenci firmy, poukazuje na znalosti a schopnosti (know-how), zvyšuje důvěryhodnost značky
- Informuje – přináší zajímavé informace z oboru, odborné know-how, novinky a zajímavosti, ale také informace o vydavateli newsletteru
- Komunikuje – podporuje komunikaci, posiluje dialog mezi firmou a širokou veřejností
- Zvyšuje prodej – obchodní newsletter přímou nabídkou zboží či služeb, firemní pak zejména budováním vztahů a zvyšováním povědomí
Důvodem k vydání Internetových bublin byly dlouhodobé cíle společnosti SOVA NET, kterými jsou mimo jiné zaměření na další zkvalitňování vztahů s klienty, osvěta široké veřejnosti v oblasti internetového marketingu a internetu obecně, ale také intenzivnější komunikace know-how koncentrovaného uvnitř firmy. Tyto cíle jsou firemním newsletterem velmi dobře podporovány a byly tak hlavním motorem pro započetí práce na Internetových bublinách.
9 zásad při přípravě firemního newsletteru
Jaká základní pravidla dodržovat při přípravě firemního newsletteru? Základem je uvědomění, že firemní newsletter není pouze propagační materiál, že jej chceme dělat tak, aby byl pro své příjemce především zajímavým informačním přínosem. Je to právě obsahová kvalita newsletteru, která určuje, zda bude odmítnut, nebo naopak šířen dál.
- Tón informací - nechválíme se, nepíšeme pouze o sobě, nepíšeme pouze čistě pozitivní informace (reagujeme například i na citlivá témata)
- Jazyk a gramatika – píšeme stručně, pochopitelně, ale přitom dostatečně odborně a gramaticky správně
- Databáze příjemců – příjemce newsletteru známe co možná nejlépe, abychom mohli přizpůsobit charakter informací jejich zájmům
- Adresné zasílání newsletteru - podle rozsahu naší databáze příjemců
- Zajímavá a aktuální témata – jsou klíčem úspěšného obsahu newsletteru
- Útok na emoce – pracujeme s emocemi čtenářů
- Statistiky a přehledy – sledujeme a důsledně vyhodnocujeme zásah a čtenost newsletteru
- Stavíme na předchozí komunikaci firmy – newsletter ji již pouze doplňuje
- Dodržujeme zákony a etické principy
Zajímá vás více podrobných informací o tom, jak newsletter správně připravovat, na co klást důraz a na co si dát pozor? Již brzy pro vás připravujeme školení na toto téma.