Online sociální sítě
Online sociální sítě jsou bezpochyby jedním z moderních trendů a jejich význam se díky mimořádné oblibě mezi uživateli stále zvyšuje. S rostoucí konkurencí mezi samotnými sociálními sítěmi se navíc zrychluje jejich vývoj, doslova každým dnem přibývají nové možnosti a dochází také ke stále důkladnější profesionalizaci. Tyto systémy se tak stávají mocnými nástroji firemní propagace.
Marketing na sociálních sítích se dnes stává jedním ze zajímavých segmentů firemních investic. Máte-li i vy v plánu zaměřit se na tuto oblast, podívejte se, která sociální síť pro vás vzhledem k charakteru vašeho oboru a individuálním požadavkům představuje ten nejvhodnější komunikační kanál.
U nás jednoznačně nejpoužívanější online sociální síť, nabízí prostor pro oslovení nejširšího publika, v současnosti má Facebook v České republice téměř 3,3 milionu aktivních uživatelů (podle aktuálně realizovaného průzkumu agentury PR.Konektor).
Hodí se zejména pro společnosti z oblasti B2C, které potřebují komunikovat přímo se svými zákazníky a posilovat jejich loajalitu. Pro takové společnosti se stránka na Facebooku stává jednoduchým nástrojem jak informovat o novinkách, prezentovat služby a produkty, nabízet svému okruhu zákazníků různé soutěže, akční nabídky a také jim umožnit otevřenou diskusi zvyšující důvěru k firmě a jejím produktům.
Mikroblog Twitter se hodí zejména pro společnosti působící v oblasti B2B, v České republice jej využívá kolem 45 tisíc uživatelů. Na této sociální síti probíhá komunikace na odbornější úrovni, nejčastěji jej přitom využívají firmy z prostředí IT, pozadu ale není mnoho dalších oborů od strojírenství přes vzdělávání až například po zdravotnictví.
Twitter umožňuje být v kontaktu s klienty, informovat je o aktualitách, novinkách, oborových zajímavostech nebo plánovaných akcích. Je vhodné jej využívat zejména pro komunikaci s klíčovými zákazníky a skutečnými příznivci. Jeho výhodou je, že se vaše sdělení díky tzv. retweetům mohou dostat daleko za okruh vašich příznivců.
Google+
Sociální síť společnosti Google se firmám a organizacím oficiálně otevřela teprve nedávno. Zájem o vytvořeních firemních stránek na Google+ však není žádnou novinkou, až do oficiálního spuštění však Google založené účty firem a organizací rušil. Po svém otevření zažívá Google+ boom v zakládání stránek soukromých firem i organizací z různých oborů.
Google+ představuje snadný způsob jak navázat kontakt se svým publikem, získávat od něj zpětnou vazbu, prezentovat novinky a zajímavosti z prostředí firmy. Výhodou G+ je možnost zasílání cílených sdělení vybraným kruhům, nebo celému publiku. Můžete tak publikum jednoduše oslovovat s akčními nabídkami nebo produktovými novinkami.
YouTube
Platforma pro sdílení videí je u nás velmi oblíbená, čeští uživatelé na této stránce shlédnou více než 400 milionů videí za měsíc. Hodí se pro firmy, které podnikají jak v B2B, tak i B2C. Je to ideální nástroj ke sdílení firemních video prezentací, různých pracovních postupů, které klientům usnadní využití vašich produktů, na YouTube můžete prezentovat také videa přímo z vaší výroby nebo zajímavých firemních akcí. Zároveň s přesunem vlastnictví YouTube pod křídla Google došlo k výraznému nárůstu vyhledávání právě na této platformě, což představuje zajímavou příležitost pro SEO a optimalizaci videí na důležitá klíčová slova.
Tato síť je orientovaná především na profesní a pracovní kontakty, sdílíte zde informace o svém vzdělání, pracovních zkušenostech nebo v rámci profesních skupin a sítí také oborové informace a nabídky. V českých podmínkách se tato sociální síť těší přízni zhruba 170 tisíc uživatelů.
Komunikace na LinkedIn je vhodná především k získávání zajímavých pracovních kontaktů, ať už se chcete na trhu práce uplatnit sami nebo hledáte prověřené kandidáty do své společnosti. Z tohoto důvodu se LinkedIn nehodí k propagaci produktů nebo služeb. V současné době se na LinkedIn začínají objevovat pokusy o promyšlené marketingové B2B kampaně, u kterých, jelikož jde stále o poměrně neprobádanou oblast, není jejich efektivita a úspěšnost prozatím ověřena a tudíž ani zaručena.
FourSquare a spol.
Mezi další zajímavé aktéry v oblasti sociálních sítí patří například geolokační systémy jako je FourSquare, nebo služba Facebook Places, které umožňují prostřednictvím chytrých telefonů informovat o tom, kde se zrovna nacházíte. Pro majitele tzv. „places“, tedy míst, kde mohou uživatelé prostřednictvím těchto systémů oznámit svou přítomnost, představují geolokační služby značný marketingový potenciál, především díky masovému rozšíření chytrých telefonů, ke kterému v poslední době dochází.
Praktické sdílení prezentací, dokumentů a profesionálních videí nabízí SlideShare a pokud vás zajímá sdílení vlastních videí, můžete se stát součástí komunity Vimeo.