Kolem SEO se již dlouhou dobu traduje řada mýtů, které mají s realitou problematiky optimalizace pro vyhledávače pramálo společného. Některé mýty jsou zcela „postavené na hlavu", jiné méně. Ovšem jedno mají vždy společné. V určitý moment mohou z oblasti SEO vytvořit takový „guláš", že je pak pro některé méně „SEO znalé" velmi obtížné rozeznat, co je skutečně efektivní a co nikoliv.
Pojďme se společně podívat některé z těchto mýtů a uvést si je na pravou míru.
Mýtus, který se traduje řadu let. Více zpětných odkazů opravdu neznamená lepší umístění ve vyhledávačích. Ačkoliv je masivní, nekoncepční budování zpětných odkazů na internetu neustále vidět, podstatně efektivnější je vyměňovat zpětné odkazy s kvalitními a stejně zaměřenými weby, které jsou relevantní k danému tématu. Pro zlepšování umístění ve vyhledávačích vítězí kvalita nad kvantitou.
Mimo jiné je také třeba podotknout, že v případě, budujete-li síť zpětných odkazů nekorektním způsobem, může se stát, že vám to Google za pár týdnů pěkně spočítá. Například jako v tomto článku, kde se můžete dočíst o velmi zajímavém testu spojeném právě se zpětnými odkazy.
Bohužel opět je pravda trochu jinde. Podstatně lepší je optimalizovat stránku pro 3 až 5 klíčových slov, než jedno hlavní, které je navíc velmi konkurenční. Není totiž ani možné napsat rozumný text například na jednu stránku s jedním hlavním klíčovým slovem. Návštěvnost se získává díky tzv. long tailu, který spočívá v optimalizaci na více klíčových slov. Long tail nám říká, že na hlavní klíčové slovo přijde cca 20% návštěvníků a na ten zbytek 80%.
V žádném případě. Stránky se primárně nevytvářejí pro vyhledávače, ale pro návštěvníky. Pokud se snažíte dělat speciální stránky jenom pro vyhledávače, riskujete tím penalizaci. Stejně tak v případě, koncipujete-li obsah stránek primárně pro vyhledávače a až potom pro návštěvníky. Penalizace v těchto případech na sebe také pravděpodobně nenechá dlouho čekat (viz. skryté texty, opakující se slova atd.).
Tento mýtus je z malé části pravda. Flashové prvky samozřejmě lze používat na jakémkoliv webu, pouze se to s nimi nesmí příliš přehánět. Vytvoříme-li celý web pomocí flashe, je potřeba pamatovat na to, že vyhledávače nejsou schopny správně zaindexovat veškerý obsah stránek. Webové stránky vytvořené celé ve flashi se hodí na speciální microsites propagující například velmi zajímavý produkt, ale ne jako firemní prezentace nebo internetový obchod.
Většina lidí, kteří se zajímají o oblast SEO se jistě někdy setkala s tzv. Google Toolbar Pagerank. Tento ukazatel, který zjistíme při nainstalování rozšíření od Google do prohlížeče musíme brát pouze orientačně, nikoliv jako dogma. Nejde totiž o skutečný Pagerank.
Opět zajímavý mýtus, který přetrvává již dlouhou dobu. Pagerank nemá žádnou spojitost s tím, jak si budou vaše stránky vést ve výsledcích vyhledávání. Nicméně vyšší pagerank znamená spoustu kvalitních zpětných odkazů a autoritu na internetu.
V žádném případě. Čím více slov bude v titulku každé stránky, tím více se budou SEO techniky podobat spamu, který následně vyhledávače odměňují penalizací nebo zhoršením pozic v SERPu. Titulek by měl přesně vystihovat, co návštěvník na stránkách najde a měl by mít do 70 znaků (názory se však na internetu velmi liší, ale toto číslo se objevuje u několika nejvlivnějších autorit).
Toto tvrzení neplatí zcela do posledního písmene. I když blokujeme stránku pomocí tagu disallow v souboru robots.txt, Google a ostatní vyhledávače mohou stále zpracovávat externí zpětné odkazy na stránkách. Nejbezpečnější cesta, jak „uchránit" stránky před roboty vyhledávačů, je opatřit je přihlašovacím jménem a heslem.
Pokud se snažíte oblafnout vyhledávače, tak se pravděpodobně snažíte oblafnout také návštěvníky. Tento mýtus přetrvává v povědomí především z důvodu, že se dříve dělalo rádoby „SEO" pomocí skrytého textu nebo opakujících se slov. V dnešní době se do oblasti SEO řadí:
Jedná se o sofistikované a seriózní metody, které mají za cíl zvýšit konverzní schopnosti webu, nikoliv tedy oklamat vyhledávače.
Toto není tak úplně pravda. Nejlepší je uvést příklad. Představte si, že máte web A, na který přijde 100 000 návštěvníků za měsíc a web B, který zaznamená pouze 10 000 návštěvníků. Přitom web A má konverzní míru (tedy poměr mezi dokončením objednávky a počtem návštěv) 0,5% a web B 6%. Na webu A se stane reálnými zákazníky 500 návštěvníků, kdežto na webu B 600. Jak se říká: z pouhé návštěvnosti se člověk nenají.
Znáte nějaké další mýty o SEO? Podělte se o ně s ostatními. Pod článkem jsme přesně k tomuto účelu zřídili diskuzi. Nebo jednoduše sdílejte a komentujete prostřednictvím Facebooku.