Sociální média:slibný marketingový nástroj nebo další internetová bublina?

V průběhu posledních několika let dosahuje marketing na sociálních médiích stále větší popularity. Řada podnikatelů a společností se dnes cítí přímo povinna vytvářet vlastní kampaně a rozvíjet tuto novou formu marketingu. Ekonomická sféra velmi záhy objevila potenciál sociálních médií a chápe je jako slibný nový kanál, který pomáhá navázat kontakt se zákazníky. Existují ale také skeptici, kteří mluví o sociálních médiích jako o další internetové bublině.

Statistiky sociálních médií

Abychom porozuměli důležitosti sociálních médií a jejich vlivu na podnikání, je užitečné podívat se na následující statistické údaje:

• 15% uživatelů sociálních médií je nakloněno nákupu značek, které inzerují na sociálních médiích
• 25% uživatelů vyhledává další informace o značkách, které inzerují na sociálních sítích
• 67% spíše koupí značku, kterou následují na Twitteru
• 79% spíše doporučí značku, kterou následují na Twitteru
• 75% „Líbí se mi" u značek na Facebooku, přichází z inzerce
• 22% z nejbohatších 500 společností má nyní vlastní blog
• 42% firem v USA používalo v roce 2008 marketing na sociálních médiích (88% v roce 2012)
• 18% nové obsahu online je nalezeno přes sociální média
• 46% internetových uživatelů celosvětově interaguje denně prostřednictvím sociálních médií
Sítě Twitter, Facebook a LinkedIn zvýšily v uplynulém roce počet svých uživatelů o 100%

Na různých webech věnovaných analýzám sociálních sítí jako je například Web PRO News nebo Social Media Explorer je možné najít řadu statistických údajů, jejichž relevance je minimálně sporná a které návštěvníkům lehce zamotají hlavu. Uvedené statistiky také samozřejmě neodpovídají na otázku, jaká je skutečná návratnost investic do kampaní na sociálních sítích.

Návratnost investic do kampaní na sociálních sítích (ROI)

Měření ROI (neboli Return on Investment) není v případě kampaní na sociálních médiích zcela přímočarý proces. Samozřejmě je možné měřit objem prodeje, který byl z kampaně generován, je možné sledovat i to jakým způsobem bylo ovlivněno povědomí o značce.

Další benefity z marketingu na sociálních sítích už tak jednoduše měřitelné nejsou. Patří sem například znalosti, které získáte díky interakci se svými zákazníky. Díky sociálním sítím můžete zjistit, jaké názory mají vaši klienti a tak lépe porozumět jejich potřebám. Je dobré si uvědomit, že sociální média umožňují vytvořit komunitu kolem vaší značky a napomáhají tak procesu přeměny fanoušků na loajální zákazníky.

Je zároveň zřejmé, že sociální média nenabízejí stejné obchodní výsledky pro všechny typy společností, oborů, pro různé produkty a služby. Reálně z marketingu na sociálních sítích profitují mnohem více společnosti B2C než společnosti B2B. Také platí, že společnosti, které prodávají produkty a služby a cílí přitom na velmi úzký segment trhu, obvykle nepovažují sociální sítě za mimořádně užitečný nástroj.

Efekt sociálních médií na online marketing

Vývoj úspěšné kampaně na sociálních médiích samozřejmě ovlivní také další marketingové a propagační aktivity. SEO kampaně jsou v současnosti do velké míry ovlivněné právě reputací firmy na sociálních sítích, a to díky efektu odkazů z Facebooku a Twitteru na pořadí ve vyhledávání. Navíc vybavení pro sociální média, které používá Google (zejména tlačítko +1) ovlivní také vaše PPC kampaně. Pokud vytvoříte solidní propagaci na sociálních médiích, mohou vám navíc také sami uživatelé pomáhat rozšiřovat povědomí o značce prostřednictvím osobního doporučení a verbálního kontaktu.

Závěrem lze říci, že marketing na sociálních sítích je skvělý nástroj online marketingu, který má velký potenciál. Vývoj úspěšné kampaně na sociálních médiích je ale poměrně složitý a časově náročný proces, pokud je ale implementován korektně, může velmi pozitivně ovlivnit vaše podnikání a zapracovat na pozvednutí vaší online reputace.

 

Autor: Tým SOVA NET, 27. 6. 2011

Potřebujete poradit? Kontaktujte nás

Your name *
Odesláním formuláře přijímáte naše Zásady zpracování osobních údajů.
Děkujeme za vyplnění formuláře.Odeslání formuláře se nezdařilo.