V průběhu posledních několika let dosahuje marketing na sociálních médiích stále větší popularity. Řada podnikatelů a společností se dnes cítí přímo povinna vytvářet vlastní kampaně a rozvíjet tuto novou formu marketingu. Ekonomická sféra velmi záhy objevila potenciál sociálních médií a chápe je jako slibný nový kanál, který pomáhá navázat kontakt se zákazníky. Existují ale také skeptici, kteří mluví o sociálních médiích jako o další internetové bublině.
Abychom porozuměli důležitosti sociálních médií a jejich vlivu na podnikání, je užitečné podívat se na následující statistické údaje:
• 15% uživatelů sociálních médií je nakloněno nákupu značek, které inzerují na sociálních médiích
• 25% uživatelů vyhledává další informace o značkách, které inzerují na sociálních sítích
• 67% spíše koupí značku, kterou následují na Twitteru
• 79% spíše doporučí značku, kterou následují na Twitteru
• 75% „Líbí se mi" u značek na Facebooku, přichází z inzerce
• 22% z nejbohatších 500 společností má nyní vlastní blog
• 42% firem v USA používalo v roce 2008 marketing na sociálních médiích (88% v roce 2012)
• 18% nové obsahu online je nalezeno přes sociální média
• 46% internetových uživatelů celosvětově interaguje denně prostřednictvím sociálních médií
• Sítě Twitter, Facebook a LinkedIn zvýšily v uplynulém roce počet svých uživatelů o 100%
Na různých webech věnovaných analýzám sociálních sítí jako je například Web PRO News nebo Social Media Explorer je možné najít řadu statistických údajů, jejichž relevance je minimálně sporná a které návštěvníkům lehce zamotají hlavu. Uvedené statistiky také samozřejmě neodpovídají na otázku, jaká je skutečná návratnost investic do kampaní na sociálních sítích.
Měření ROI (neboli Return on Investment) není v případě kampaní na sociálních médiích zcela přímočarý proces. Samozřejmě je možné měřit objem prodeje, který byl z kampaně generován, je možné sledovat i to jakým způsobem bylo ovlivněno povědomí o značce.
Další benefity z marketingu na sociálních sítích už tak jednoduše měřitelné nejsou. Patří sem například znalosti, které získáte díky interakci se svými zákazníky. Díky sociálním sítím můžete zjistit, jaké názory mají vaši klienti a tak lépe porozumět jejich potřebám. Je dobré si uvědomit, že sociální média umožňují vytvořit komunitu kolem vaší značky a napomáhají tak procesu přeměny fanoušků na loajální zákazníky.
Je zároveň zřejmé, že sociální média nenabízejí stejné obchodní výsledky pro všechny typy společností, oborů, pro různé produkty a služby. Reálně z marketingu na sociálních sítích profitují mnohem více společnosti B2C než společnosti B2B. Také platí, že společnosti, které prodávají produkty a služby a cílí přitom na velmi úzký segment trhu, obvykle nepovažují sociální sítě za mimořádně užitečný nástroj.
Vývoj úspěšné kampaně na sociálních médiích samozřejmě ovlivní také další marketingové a propagační aktivity. SEO kampaně jsou v současnosti do velké míry ovlivněné právě reputací firmy na sociálních sítích, a to díky efektu odkazů z Facebooku a Twitteru na pořadí ve vyhledávání. Navíc vybavení pro sociální média, které používá Google (zejména tlačítko +1) ovlivní také vaše PPC kampaně. Pokud vytvoříte solidní propagaci na sociálních médiích, mohou vám navíc také sami uživatelé pomáhat rozšiřovat povědomí o značce prostřednictvím osobního doporučení a verbálního kontaktu.
Závěrem lze říci, že marketing na sociálních sítích je skvělý nástroj online marketingu, který má velký potenciál. Vývoj úspěšné kampaně na sociálních médiích je ale poměrně složitý a časově náročný proces, pokud je ale implementován korektně, může velmi pozitivně ovlivnit vaše podnikání a zapracovat na pozvednutí vaší online reputace.