Jedno z pravidel přístupného webu pojednává o otevírání webových stránek do nového okna prohlížeče. Konkrétně se jedná o povinné pravidlo č. 11. Načtení nové webové stránky do nového okna prohlížeče musí být možné jen v odůvodněných případech a uživatel na to musí být předem upozorněn. Celé znění pravidla najdete na webu Pravidla tvorby přístupného webu.
Způsob otevírání nových oken není pravidlem nikterak specifikován. Je specifikována pouze nutnost uživatelské akce (kliknutí na odkaz), po kterém může otevření do nového okna následovat. K otevírání tak nemůže docházet automaticky. Také je vždy třeba uživatele dostatečně upozornit, pokud má být otevřeno více oken najednou.
V běžné praxi se otevírání odkazů do nových oken nedoporučuje. Uživatel ztrácí přístup ke svým, dosud otevřeným záložkám, nefunguje druhý nejčastěji používaný navigační prvek – tlačítko zpět ve vyhledávači a pro začátečníky může být pohyb mezi dvěma aktuálně otevřenými okny velice problémový. Zároveň nově otevřené okno ještě více vytěžuje paměť PC, což může výrazným způsobem zpomalit práci (především u méně výkonných zařízení).
Otevírání stránek v aktuálním okně je pro všechny uživatele mnohem komfortnějším řešením. Pokud ale potřebujete, nebo chcete externí odkazy otevírat do nových oken, můžete tuto akci uživatelům zpříjemnit a vylepšit přitom i optimalizaci svého vlastního webu.
Řešení této komplikace je velice jednoduché a přináší řadu výhod:
Zejména je třeba dávat pozor na přesné znění odkazů. Dnes a denně se uživatelé setkávají s nepřesným zněním typu „Více informací najdete zde“. Mnohdy na odkaz kliknou v dobré víře, že jde pouze o podstránku daného webu, ocitnou se však někde jinde. Nejen, že je text naprosto špatně formulován, s ohledem na použitelnost webu (správně by měl vypadat jako odkaz v úvodu našeho článku), ale také může zcela zbytečně prodlužovat práci hendikepovaného uživatele se stránkou. Ten, se, ať už používá hlasový výstup (screen reader) nebo hmatový výstup (braillský řádek), musí čekat na načtení nové stránky, orientovat se v jiné informační architektuře, znovu hledat. Pokud z původního webu vůbec nechtěl odcházet, musí se na něj opět vracet.
Lepším řešením, než odvádět uživatele ihned po kliknutí na externí odkaz pryč, je vytvoření speciální stránky, která nebude běžně dostupná v rámci navigace. Zde budou zobrazeny základní informace o webu, odkaz a pro zájemce i detailnější informace o tom, co zde najdou. Návštěvník se tak může během krátké chvíle rozhodnout, jestli chce daný web skutečně zobrazit. Nejde pouze o ohleduplný přístup k hendikepovaným uživatelům. I návštěvník bez specifických potřeb může ocenit přehledný způsob, jakým ho informujete o tom, že odchází z vašeho webu. Totéž lze využít v případě, že se odkaz otevírá v aktuálním okně.
V neposlední řadě se zaměříme na optimalizaci pro vyhledávače. Každá SEO strategie uvádí výhody optimalizace webu na long tail, tedy na málo vyhledávané fráze, které mohou převýšit hledanost hlavních klíčových slov. A právě stránky s odkazy jsou vhodným místem, kam umístit málo vyhledávaná klíčová slova a také klíčová slova, které s oborem vašeho podnikání sice souvisí, ale v rámci plánovaného obsahu pro ně není prostor. Pokud bude web optimalizován kvalitně, můžou se tyto stránky bez problémů zobrazovat i ve výsledcích vyhledávání.
Jak by taková stránka měla vypadat? Podívejte se ještě jednou na odkaz z úvodní části článku: Celé znění pravidla najdete na webu Pravidla tvorby přístupného webu.
Pokud vás zajímají další tipy, jak zlepšit přístupnost vašeho webu, nebo jak provést jeho optimalizaci pro vyhledávače, kontaktujte nás, nebo nám napište na Facebook.