Noční můra v podobě GDPR se nezadržitelně blíží, a proto se vyplatí mít vše v souladu se zákonem. Jste i Vy na příchod GDPR připraveni?
General Data Protection Regulation je obecné nařízení EU, které začne platit od 25. května 2018. Jeho cílem je hájit co nejvíce práva občanů, zamezit neoprávněného zacházení s jejich daty, ale i posktynout přehled a kontrolu nad tím, co se s daty děje.
GDPR se týká všech, kteří:
Správce je osoba či firma, které byly osobní údaje poskytnuty, a která určuje účel, prostředky a samotné zpracování osobních údajů. Zpracováním osobních údajů může pověřit zpracovatele. Tím můžeme být třeba my. Přes redakční systém či jiné nástroje zpracováváme Vaše data a data o Vašich klientech. Pamatujte ale, že odpovědnost vždy nese správce.
Pokud mluvíme o osobních údajích, myslíme tím údaje, jako jsou je jméno, e-mail, telefon, rodné číslo, atd. Jde prakticky o cokoliv, dle čeho vás lze identifikovat.
Co je osobní údaj
>> jméno, příjmení, adresa, telefonní číslo, email spojující s konkrétní osobou (jmeno.prijmeni@sovanet.cz), číslo OP, IP adresa, log, datum narození, občanství, ...
Co je citlivý údaj
>> osobní údaje dětí, biometrické údaje, členství v odborech, zdravotní karta, trestní minulost, sexuální orientace, ...
Co není osobní údaj
>> anonymní údaj, údaje o zesnulém, data o právnické osobě, email nespojující s konkrétní osobou (info@sovanet.cz), ...
Pro nedůsledné zacházení s údaji zavádí GDPR vysoké pokuty až do 4% celosvětového ročního obratu. Jak takovým likvidačním pokutám předejít? V první řadě je potřeba mít pořádek v několika věcech a to:
A jaké dokumenty si pro případ kontroly raději uschovávat? Prvním a asi nejdůležitějším jsou prokazatelné souhlasy se zpracováním dat! Bez těch to po 25. květnu prostě nepůjde. Dalším nutností bude zpracovatelská smlouva vymezující pravidla mezi správcem (klient) a zpracovatelem (agentura). No a v neposlední řadě byste měli disponovat dokumenty o proškolenosti zaměstnanců, kteří s osobními údaji přijdou do styku.
Pro analýzu dat slouží tzv. GAP analýza, díky níž získáte ucelený přehed o tom, v jakém stavu je ochrana data ve vaší organizaci v porovnání s požadavky GDPR.
GAP analýza Vám pomůže zhodnotit připravenost zejména po stránce:
Existuje mnoho podob, jak by měla GAP analýza vypadat a mnoho způsobů, jak ji provést. Za nás bychom doporučili postupovat dle následujících kroků:
Správně a důsledně zpracovaná GAP analýza rovněž slouží k prokázání GDPR compliance před dozorovým orgánem a je podkladem pro veškeré další zpracování osobních údajů. Bohatě Vám postačí přehledně zpracovaná tabulka v Excelu :-)
Jak vlastně s příchodem GDPR můžeme osobní údaje shromažďovat? Asi největší problém nastává při sběru e-mailových kontaktů. Základem je již zmíněný jednoznačný souhlas, ten se ovšem nelehko prokazuje. Jako spolehlivá metoda prokazatelnosti souhlasu se zatím jeví systém double opt-in. Tím docílíme nejen prokazatelného souhlasu, ale také zajištění toho, že souhlas udělila příslušná osoba.
Systém double opt-in je samozřejmě uplatnitelný také v offlinu. Zde to funguje tak, že po osobním vyplnění formuláře a uvedení e-mailu, musí proběhnout opětovné ověření souhlasu zasláním potvrzovacího e-mailu. Nutností je samozřejmě prokazatelnost a uchování veškerých údajů o souhlasu.
Výhody double opt-in:
Pokud hledáte víc informací o GDPR, podívejte se na nabídku kurzů a workshopů od SOVA STUDIO.
Informace najdete i v dalších článcích na blogu SOVA NET: