Procházení slovníku podle počátečního písmene
- A |
- B |
- C |
- D |
- E |
- F |
- G |
- H |
- I |
- J |
- K |
- L |
- M |
- N |
- O |
- P |
- Q |
- R |
- S |
- T |
- U |
- V |
- W |
- X |
- Y |
- Z
CRM
CRM je zkratkou anglického výrazu Customer Relationship Management, který se do češtiny překládá jako řízení vztahů se zákazníky. Jedná se o manažerský proces shromažďování, zpracování a využití informací o firemních zákaznících, který je dnes založen na technologii počítačových databází.
V přeneseném slova smyslu se stejnou zkratkou označují také oddělení firem (nejčastěji IT, marketingové nebo personální oddělení), která jsou pověřena poznat, pochopit a předpovídat potřeby a nákupní zvyklosti zákazníků a pracovat na rozvíjení efektivního vztahu a komunikace firmy k těmto zákazníkům. Často se pojmem CRM označují jednoduše systémy péče o zákazníka.
Cílem CRM je naplňování strategie orientované na vybudování a podporu dlouhotrvajících vztahů se zákazníky. Důraz je zde kladen na zákazníka, až pak na samotné zboží. To vychází z proměny obchodních a marketingových strategií moderních společností. Ty se orientují z produktů nově na zákazníky.
Tato proměna se dá jinými slovy shrnout i tak, že marketingový koncept 4P (product, price, place, promotion), který dříve využívali prodejci na zavedení produktu na trh bez ohledu na zájem zákazníků, ustoupil s vývojem zákaznických průzkumů konceptu 4C (customer total cost, customer value, convenience, communication). Obchodníci tedy přichází s novými produkty až podle zjištěných přání a poptávky zákazníků.
CRM se nejčastěji dělí na tyto druhy:
- operativní CRM
- analytické CRM
- kolaborativní CRM
Mezi přední světové dodavatele komplexních řešení CRM patří SAP, Transcom Global, Siebel nebo Oracle. Trendy moderního CRM představují i zapojení pokročilých webových technologií, využívání interaktivních funkcí nebo integrace sociálních sítí.