Jak nejlépe vykročit do světa SEO

Návštěvnost, kterou lze získat z tak zvaných neplacených zdrojů, je v mnoha případech tou nejhodnotnější. Proč? Především proto, že nepředstavuje žádné dodatečné náklady. A také proto, že neplacené zdroje jsou na očích největšímu počtu lidí, o které na svých stránkách máme zájem. Skupina činností, které vedou v soutěži o pozornost uživatelů neplacených zdrojů k úspěchu, se souhrnně jmenuje SEO, a nejobvyklejšími zdroji neplacené návštěvnosti jsou v Čechách vyhledávače Google a Seznam.

SEO nese peníze

Podnikání na internetu vyžaduje viditelnost a s ní spojenou relevantní návštěvnost stránek. Na internetu se denně pohybuje množství Vašich potenciálních zákazníků - ale pokud o stránkách nevědí, jako kdyby nebyli. SEO je tak jedním z hlavních prostředků pro to, aby stránky skutečně generovaly peníze.

Základní informace v bodech

SEO se nedá shrnout do jednoho článku, do jednoho návodu, nebo ani do jedné knížky, i kdyby měla tisíce stran. Je to tak především proto, že kromě základních pravidel, které se naučíte během pár dnů praxe, a znalostí analytických nástrojů, které představují jediný pevný bod, který mají všichni SEO specialisté společný, se jedná o neuchopitelný svět kreativity, zkoušení nových postupů a zpětného posuzování, jestli byly dobré nebo špatné. Přesto si některé věci uveďme v bodech:

  • Vyhledávače chtějí, aby se na dotazy uživatelů zobrazovaly nejkvalitnější možné odpovědi
  • Protože nemají vyhledávače lidský mozek, kvalitu odpovědí se snaží posoudit propracovanými agoritmy
  • Na zneužití těchto algoritmů bylo postaveno nejstarší SEO. Šlo o to, vnutit mezi preferované stránky i takové, které by s čistým svědomím vůbec nemohly být považovány za kvalitní.
  • Vyhledávače si chrání to nejcennější, co mají - důvěryhodnost - tím, že proti zneužívání algoritmů denně bojují. Investují nemalé peníze a postupně se jim to i daří.
  • Postupy zneužívající slabiny algoritmů dosud určitým způsobem fungují. Jsou označovány jako “black hat SEO”, nebo pokud nejsou vysloveně zakázané, tak “grey hat SEO”. Jejich využíváním se ale lidé vystavují den za dnem sílícímu riziku naprostého fiaska.
  • SEO se během posledních let stalo ze způsobu, jak vyhledávače obelhat, způsobem, jak jim co nejlépe vyhovět. O tom, jak dělat SEO v souladu s trpělivými požadavky Google, se dočtete na mnoha místech, například přímo v oficiálním zdrojizde (pdf).
  • Žádný učený z nebe nespadl a efekt poctivé práce se dostavuje často později, než u práce nepoctivé. Má ale delšího trvání a tím i lepší návratnost.

Jak začít - třeba v malém, ale dobře

Je potřeba si hned na začátek přiznat, že pokud se někdo chystá SEO dělat ve vlastní režii a ve volném čase, v konkurenčních segmentech bude vedle projektů, které si platí služby profesionálů, vždycky na vedlejší koleji. Každý geniální business začal ale někdy prvním geniálním nápadem, a není vyloučeno, že to bude právě ten Váš. Vítězem se stává ten, kdo dokáže vybrat nejlépe bojiště, a pokud začnete v místě, kde hrají okolnosti pro Vás, můžete uspět velkým hráčům pěkně za zády. Začněme ale dříve zmíněnými základními pravidly.

 

  • Buďte jedineční. Milují to lidé, miluje to i Google. Nikdo nechce vidět něco, čeho je všude dost. Na toto pravidlo si vzpomeňte, až budete popisovat svoje produkty. Co už zaznělo jinde, s tím díru do světa neuděláte. Pokud už prodáváte stejné věci, jako ostatní, zkuste o nich psát lépe, než oni.
  • Přemýšlejte jako lidé, které chcete oslovit. Co je zajímá? Na co se Vás mohou zeptat? Co jim může vadit? Buďte o krok před nimi, lidé zbožňují, když uspokojujete jejich potřeby bez vyzvání. Každý spokojený návštěvník Vašich stránek znamená peníze. Bezprostředně, nebo za nějakou dobu. Ale je to tak.
  • Pohybujte se a komunikujte v místech, kde se pohybují Vaši potenciální zákazníci. Povězte jim o sobě a zkuste to způsobem, který nebude bezduchou nevyžádanou reklamou. Odpovídejte na jejich otázky, pomozte jim. Když vidíte, že se některé dotazy opakují, zpracujte odpověď na svých stránkách. Odkaz na článek, který skutečně pomůže, Vám nikdo nesmaže.
  • Je možné, že některou z uvedených věcí nedokážete, nebo v ní nebudete efektivní. To přece není nic hrozného, skladatel si také většinou sám nevydláždí chodník v pauze mezi zasklíváním oken a barvením vlasů manželce. Připusťte si, že v čase, za který ušetříte několik tisícovek za práci SEO specialisty, můžete dvakrát tolik vydělat, pokud se soustředíte na svoji vlastní práci.

 

Pro některé projekty se také SEO vůbec nehodí. Tedy pokud SEO budeme stále brát jen jako prostředek, jak oslovit lidi ve vyhledávačích. Pokud se pohybujete v B2B prostředí a na svoje stránky potřebujete dostat nákupčí nebo obchodníky z dalších firem, s optimalizací pro vyhledávače budete pravděpodobně ztrácet čas i peníze. Pokud jste v této situaci, ale z předchozího textu jste vycítili i potenciál SEO při práci se zákazníkem přímo na Vašich stránkách, jste na správné cestě.

Autor: , 3. 3. 2015

Potřebujete poradit? Kontaktujte nás

Your name *
Odesláním formuláře přijímáte naše Zásady zpracování osobních údajů.
Děkujeme za vyplnění formuláře.Odeslání formuláře se nezdařilo.