Občas se ve své praxi setkám s novými klienty, pro které je SEO od začátku komplikovaná a problematická práce. To mě vede až k hříšným úvahám - existují weby a obecně klienti, pro které SEO nemá smysl? Samozřejmě že existují, ale zdaleka to nejsou takoví, u kterých by si to člověk na první pohled řekl.
Ne, vážně teď nepřijde definice opsaná z Wikipedie, ani žádná její více nebo méně trefná mutace. Chtěl bych poukázat na něco, co Erin Everhart trefně zpracovala ve svém článku In 2015, Your Job As An SEO Isn’t Actually SEO. Jako SEO lze dnes chápat opravdu širokou paletu činností vedoucích k efektivnímu fungování internetových stránek, a to včetně takových řemesel, které bychom ještě před nedávnem se SEO nespojovali. To je také důvod, proč mnozí tvrdí, že je SEO mrtvé a jiní se radují, že začala jeho nová éra.
Při prvním zamyšlení snadno identifikujeme weby, pro které “SEO nemá smysl”. Jsou to:
Weby celé ve flashi, kde vyhledávače nemohou indexovat text
Weby s obsahem skrytým jen pro registrované nebo platící návštěvníky
Weby firem, jejichž zákazník se typicky nenachází na internetu
Weby s nabídkou, kterou nikdo nezná a nikdo nehledá
Ještě než moudře pokýváme hlavou a někam si tento seznam napíšeme, je právě ten správný moment vrátit se k našemu dilema s definicí. Je moderní SEO skutečně jen nástrojem pro získání neplacené návštěvnosti, nebo něčím víc?
Pokud dnes někdo naši práci chápe jen v horizontu pozic klíčových slov, mýlí se, ale můžeme si za to hlavně sami. Éra, kdy účel světil prostředky a v SEO vítězili ti, kteří dokázali levně obelhat algoritmy vyhledávačů, skončila poměrně nedávno a dnešní rady typu “pište unikátní obsah” jsou stejně prázdné jako “běžte si za svým cílem”.
Každý návštěvník internetových stránek něco stojí. Buď přímo (přes placenou reklamu), nebo nepřímo, kdy náklady spočívají v práci dalších lidí. Mít návštěvníka na svých stránkách je výhra v první bitvě, ale ne v celé válce, ta totiž končí až splněním cílů stránek, například nákupem. SEO konzultanti by byli sami proti sobě, kdyby se nesnažili vyhrát celou válku, ale pouze její první bitvu.
V tento moment je už nasnadě, co je rovněž úkolem moderního SEO - pracovat s návštěvníkem tak, aby byl spokojený a došel až k cíli, který od něj vyžadujeme. Se zákazníkem je ale přece možné smysluplně pracovat i na webech z našeho prvního seznamu! V dnešní době již nemusí hrát roli, jestli získáte návštěvníky z vyhledávačů, nebo rozdáváním vizitek na náměstí. Rozhodující může být právě to, jestli jim na stránkách prodáte co chcete, nebo skončíte s nepořízenou.
Pokud přijmeme myšlenku, že úkolem moderního SEO není jen návštěvníka získat, ale také ho na webu uspokojit a přivést ke splnění cíle, otevírají se nám před očima nové možnosti a cesty. Okamžitě by nám mělo ale také dojít, že samotné “SEO know-how” nám k tomu nebude stačit.
Stejný rozdíl, který opakovaně uvidíte v jakémkoliv obchodě - mezi zmateným brigádníkem a postarším prodavačem plným osobních zkušeností - uvidíte i na internetu. Někdo své zboží prodat dokáže, někdo mlčí a spoléhá se jen na vysokou návštěvnost a nízké ceny. Umět prodat znamená pochopit potřeby zákazníků, umět odpovědět na jejich otázky, umět poskytnout srovnání a zkušenosti a na závěr třeba přihodit něco opravdu přesvědčivého. I to dnes SEO konzultanti umí, pokud mají správné zdroje informací.
Zní to jako kacířská myšlenka, ale SEO lze smysluplně dělat i pro weby, které nespoléhají na vyhledávače, klidně i se službami a zbožím, které dosud nikdo nehledá. Pokud existuje potenciální zákazník, odnož SEO zvaná copywriting ví, jak se o něj na webu postarat. Klíčové informace - Proč tento produkt? K čemu se nejlépe hodí? Jak funguje? Jaké jsou levnější a dražší alternativy? - musí ovšem dodat ten, kdo se ve věci vyzná, tedy provozovatel webu.
Tím se dostáváme zpátky na začátek. Pro koho nemá smysl dělat SEO? Odpověď je prostá - pro všechny, kdo chtějí jen pozice klíčových slov a práce se zákazníkem na stránkách je jim ukradená.