Automatické SEO analyzátory na počkání vyčíslí hodnotu vašeho webu a nabídnou důvěryhodně vypadající rozbor. Proč tyto prográmky děsí provozovatele i tvůrce webů, a kdo se v dané chvíli směje naposledy, se pokusíme teď co nejobjektivněji rozebrat.
Zadáte url svého webu, počkáte si nezbytných několik vteřin (je to přece komplexní analýza) a dostanete známku v procentech a výpis všeho, co máte na webu špatně. Dobře že vás varovali, že? Teď si to firma, co vám stránky vytvořila, pěkně odskáče.
Pokud jste si podobným myšlenkovým pochodem nikdy neprošli, bude to nejspíš tím, že jste analyzátor zdarma nikdy nezkoušeli. Drtivá většina obstojně zpracovaných projektů nepřekročí v hodnocení zhruba pětasedmdesát procent a zastaralejší realizace spadnou klidně pod padesát. Dosažení sta procent se může zdát být celkem jednoduché, zejména když se u výsledků testu ihned nabízí kontakt na obchodníka nebo poptávkový formulář.
Poskytnout široké veřejnosti cenné rady zdarma není ten pravý účel SEO analyzátorů, jakkoliv přátelsky se tváří. Podstatné je jednoznačné sdělení – máte to špatně – a ochotná nabídka okamžité pomoci, samozřejmě za peníze. Sedmdesát procent není stovka a představa, jak vám kvůli tomu utíkají peníze, je přesně tím stavem, do kterého vás měl SEO analyzátor dostat.
Je vůbec možné, aby takto úspěšné weby měly tak špatné hodnocení?
Strojově zjistitelné parametry mají na SEO dnes jen nepatrný vliv a rozhodně nejsou jediným klíčem k úspěchu.
Když se rozhlédnete po českém internetu, najdete názory, že seo analyzátory porušují hned několik zákonů, někteří o nich hovoří jako o faulu na uživatele a pochvala nikde žádná. Jestli skutečně dochází k porušení některého ze zákonů, je asi otázkou pro právníky. Pokud je strojově změřený a značně subjektivně zatížený výsledek používán ke strašení provozovatelů webů a jako dokonalé SEO je prezentována oprava zjištěných chyb, někdo tady někoho tak říkajíc vodí za nos.
Především je potřeba si uvědomit, že něco tak vrtkavého, jako je komerční úspěch, žádný stroj nikdy nezměří.
Přes všechno, co bylo již napsáno, mohou být automatické SEO analyzátory i prospěšné. Zejména tehdy, když si výsledky nastuduje zkušený SEO konzultant, který jim dokáže přisoudit správnou váhu.
Mezi balastními informacemi se totiž mohou objevit i varování před chybami, které má skutečně smysl opravit, bez ohledu na jejich váhu v procentech a výsledné skóre.
Cosi jako strojově změřitelná kvalita projektu je a vždycky bude určitým prvním krůčkem k úspěšné prezentaci, ale těžiště SEO se dnes nachází úplně jinde, v práci s obsahem a práci s lidmi.
Dostáváme se tak ke shrnutí – co SEO analyzátory nejsou, a to především? Ani v nejmenším neposoudí, jestli je váš web zajímavý, známý mezi lidmi, a jestli jdete ve svém podnikání správným směrem. Neposoudí přínos publikovaných informací, lákavost zboží a služeb, ani to, jak dokážete vyhovět zákazníkům. A to jsou pravé klíče k úspěchu.
SEO analyzátor říká, že má váš web „špatné SEO“ a nabízí, že ho „opraví“, většinou za pár tisíc. Dělá tak hlupáky nejen z vás, ale i z lidí, kteří se vám snaží opravdu pomoci, právě se zmíněnými těžko uchopitelnými principy výnosného podnikání.
Když si projdete poslední dotazy od vašich návštěvníků a napíšete si večer na web přehledný návod, třeba jak si vybrat správné jezdecké sedlo, nebo jak funguje kompost, uděláte pro svůj projekt mnohem více a za podstatně méně peněz.
Na českém internetu je automatických SEO analyzátorů k dispozici celá řada, z nichž pouze některé podsouvají zcela nesmyslné informace za účelem vlastního obohacení provozovatelů. Snadno se tak dočtete, že „SEO analyzátor je unikátní nástroj, který Vám pomůže zajistit vysoké pozice ve vyhledávačích“, nebo že „Se SEO analyzátorem přeskočíte konkurenci a objednávky porostou rychleji než dosud.“. V klidu vám můžeme říci, že se jedná v obou případech o „lež jako věž“.
Odolejte pokušení si zaplatit za zlepšení svého skóre v analyzátoru ze sedmdesátky na stovku. S největší pravděpodobností se totiž bude jednat o jedinou hodnotu, co za své peníze obdržíte.