Základem pro efektivní vyhodnocování online marketingových kampaní jsou spolehlivá a dobře dostupná data. Jak je získáte, již víte z našeho lednového článku. Pojďme si ale ukázat, jak předejít jejich zkreslení a tedy i špatným závěrům při vyhodnocení. Snadným a přitom efektivním řešením tohoto problému je tagování, nebo chcete-li česky, označování kampaní.
Celou problematiku značení kampaní lze rozdělit do dvou hlavních skupin:
Interní kampaně můžete tagovat pouze manuálně (vlastnoručně je označíte pomocí speciálních parametrů), externí je pak možné značit ručně i automaticky (např. kampaně v AdWords).
Manuální tagování jednoduše provedete pomocí Nástroje pro tvorbu adres URL. S jeho pomocí snadno vytvoříte specifické URL adresy pro své kampaně za účelem sledování jejich výkonnosti v Google Analytics. S vytvořením takové URL adresy vám pomůže URL Builder, respektive jednoduchý formulář (viz níže) a nápověda k němu. Po vyplnění formuláře se vám automaticky vygeneruje URL adresa se zvolenými parametry. Tu následně vložíte tam, kam potřebujete – jako odkaz do banneru, na jakékoliv tlačítko na webu, na odkazy do newsletteru apod.
V rámci URL Builderu musíte vyplnit několik klíčových parametrů, které vám pomohou identifikovat kampaň v Google Analytics a následně se souvisejícími daty dále pracovat. Hlavními a povinnými parametry kampaně jsou cílová stránka kampaně, zdroj (umístění kampaně), médium a název kampaně.
Výsledkem pak bude URL adresa, která obsahuje výše uvedené informace. Díky ní pak v Google Analytics snadno zjistíte, jak se kampaň vyvíjela, zda splnila stanovené cíle, případně jaké formáty byly nejefektivnější.
Vygenerovaná URL adresa pak může vypadat takto:
http://vasedomena.cz/detska-kola/?utm_source=idnes.cz&utm_medium=banner&utm_campaign=jarni akce 2014
Symbol „+“ při značení kampaní znamená mezeru. Jestliže tedy zanesete název jako „jarni+akce+2014“ v Google Analytics se bude zobrazovat jako „jarni akce 2014“. Mezeru můžete nahradit například podtržítkem „_“, které se do Analytics bez problémů propisuje.
Kromě čtyř výše uvedených parametrů máte možnost své kampaně ještě blíže specifikovat pomocí dalších dvou nepovinných údajů.
Tip: V případě, že chcete měřit mobilní aplikace, použijte nástroj Google Play URL Builder.
Automatické tagování kampaní umožňuje pouze Google AdWords. Abyste tedy mohli své kampaně tagovat automaticky, musíte nejprve propojit svůj účet v Google Analytics s účtem v Google AdWords a dále nastavit automatické značení. Tím si ulehčíte práci s označováním vedených PPC. Jak automatické tagování nastavit a oba účty správně propojit se dozvíte přímo z nápovědy od Google.
Kromě externích kampaní, o kterých jsme psali výše, doporučujeme rozhodně označovat i kampaně, které se nacházejí přímo na vašem webu. Typicky se jedná o události v podobě kliknutí na banner na domovské stránce, který návštěvníky odkazuje na akční zboží (konkrétní produktovou stránku) apod.
V tomto případě se nevyužívá výše zmíněný nástroj na tvorbu URL adres, nýbrž jedna z funkcionalit Google Analytics – události. Pomocí nich změříte nejen počet kliknutí na banner, ale také například počet spuštění videa nebo zobrazení PDF souboru atp.
Vzhledem k existenci standardních Google Analytics, nových Universal Analytics a stále více rozšířeného Google Tag Manageru, můžete události měřit třemi různými způsoby, které se nápadně podobají a pracují na stejném principu jako tagování pomocí nástroje na tvorbu URL adres.
Nastavení měření událostí není nikterak složité, v případě, že s touto činností nemáte žádné zkušenosti, doporučujeme se obrátit na někoho, kdo s Google Analytics pracuje denně a nastavení událostí má v malíku.
Jedním z nejefektivnějších způsobů direct marketingu jsou v dnešní době jednoznačně newslettery, které s velkou pravděpodobností svým klientům rozesíláte i vy (pokud ne, začněte s tím). Každý standardní newsletter obsahuje hned několik odkazů, kterým by se nemělo vyhnout vaše tagování. A důvod?
Neznačené kampaně totiž výrazně zkreslují statistiky v Google Analytics, ze kterých byste měli posléze vycházet při vyhodnocování i plánování marketingových aktivit.
Netagovaný newsletter způsobí ve vašich Google Analytics pěknou paseku. Abyste pochopili důležitost tagování, níže shrnujeme zásadní problémy, které neoznačování newsletteru způsobuje.
Jednoduše řečeno – bez tagování nevyhodnotíte úspěšnost a tím pádem nezískáte informace o tom, jak připravit newslettery lépe, případně jak celou kampaň nastavit efektivněji.
V případě, že se pustíte do tagování kampaní vezměte to z gruntu – udělejte si v tagování systém, kampaně označujte konzistentně a využívejte osvědčený Excel, který vám pomůže v kampaních udržovat pořádek a mít vždy přehled o tom, jaké kampaně proběhly, případně jaký systém tagování zvolit pro další kampaně. Tabulku je navíc možné rozšířit ještě o jeden sloupec s cenou, respektive náklady na jednotlivý reklamní prostor.
Ve chvíli, kdy své marketingové kampaně správně a smysluplně označíte, nezapomeňte si je zaevidovat i v grafu návštěvnosti nástroje Google Analytics – použijte poznámku, do které vložte minimálně název kampaně.
Teď už víte, jak si usnadnit evidenci a následné vyhodnocení všech vedených kampaní, proto na nic nečekejte a pusťte se směle do důsledného označování. Přejeme příjemnou zábavu!